Select Page

The ‘Soros organisation’ Reporters Without Borders tries to interfere in Hungarian media, says Orbán cabinet

The ‘Soros organisation’ Reporters Without Borders tries to interfere in Hungarian media, says Orbán cabinet

Another “Soros organisation” has attempted to interfere in Hungary’s media affairs, the parliamentary group of ruling Fidesz said on Saturday, in reaction to a recent statement by Reporters Without Borders (RSF).

RSF statement posted on its website on Friday:

One of Hungary’s last critical media outlets taken over by Orbán allies

Reporters Without Borders (RSF) condemns Hungarian TV news channel Hir TV’s acquisition by a friend of Prime Minister Viktor Orbán as the latest step in a takeover of the country’s media by Orbán and his ruling national-conservative Fidesz party.

Lajos Simicska, a former Orbán friend and now outspoken opponent, finally relinquished control of Hir TV on 1 August to Zsolt Nyerges, a businessman and Orbán ally who had acquired the media group that includes Hir TV on 5 July. It also includes a news website, a political weekly, a daily newspaper and radio station.

The new owner immediately executed a U-turn in Hir TV’s editorial line, turning it into a pro-Fidesz channel. Just hours after the takeover was confirmed, the channel shut down its leading news programme – which was well-known for criticizing the government – and fired its anchor, Olga Kálmán.

Fina Aristic

An Orbán speech was rebroadcast in its stead. Other journalists and executives have also been fired since then, further departures are expected and Nyerges has appointed Gabor Liszkay, the owner of a pro-Fidesz media company, as “media adviser.”

“This takeover by Fidesz allies is yet further confirmation of the government’s determination to control the media,” RSF said. 

“The authorities are increasingly curbing the independence of the press and its ability to fulfil its role as democracy’s watchdog.”

The latest acquisition has brought an emblematic opposition TV channel into the pro-Fidesz media camp, which has been growing for years as the party has steadily acquired media outlets as part of a strategy for silencing political opposition. To avoid being seen as openly in control of the media, Orbán uses as well-established method in which allies buy up media companies and reorient their editorial policies by means of censorship, dismissals and closuresThe opposition daily Népszabadság was closed in 2016 after covering a scandal involving the prime minister, while the leading regional newspapers were acquired by Orbán allies in 2017.

Democracy has been in retreat in Hungary ever since Orbán’s return to the premiership in 2010 and it is now ranked 73rd out of 180 countries in RSF’s World Press Freedom Index.

Fidesz reaction

In response, Fidesz said that RSF had made no secret of being financed by US billionaire George Soros and acting as part of the “pro-migration Soros network”.

“It shows that yet another pro-migration Soros organisation tries to interfere in Hungary’s media affairs and domestic politics,” Fidesz said.

Source: MTI, RSF

Leave a reply

Your email address will not be published.

Newsletter

Newsletter

Subscribe to our newsletter.

Recommended

Pin It on Pinterest